
The European Proceedings of 
Social & Behavioural Sciences 

EpSBS 

Future Academy ISSN: 2357-1330 

http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2017.07.03.91 

MEPDEV 2nd: 2016  
Central & Eastern European LUMEN International 

Conference - Multidimensional Education & Professional 
Development. Ethical Values  

EXPLORING THE ROLE OF ROMANIAN TELEVISION IN 
PUBLIC SPHERE (1957-1989)  

Romina Surugiu (a)*, Luminița Roșca (b) 
*Corresponding author

(a) University of Bucharest, Faculty of Journalism and Communication Studies, Department of Journalism, SPARTA
Centre, Iuliu Maniu Avenue, no. 1-3, Sector 6, Bucharest, Romania, romina.surugiu@fjsc.ro 

(b) University of Bucharest, Faculty of Journalism and Communication Studies, Department of Journalism, SPARTA
Centre, Iuliu Maniu Avenue, no. 1-3, Sector 6, Bucharest, Romania, roscaluminita.1@gmail.com 

Abstract 

The research regarding the history of public television in Eastern European states has focused on 
the issue of continuity between television in authoritarian regimes and its transformation into a public 
institution after 1990, since the onset of democracy. Nonetheless, there are other issues related to the 
construction of the public sphere and of the nation-state within the public broadcasting system which are 
important in order to understand the Eastern European media during the last 60 years.  

The aim of this paper is to discuss the relationship between television and public sphere in 1957-
1989, in Romania. Our discussion will incorporate examples from the history of the Romanian Public 
Television.  

In Romania, the Public Television had a monopoly position spanning four decades, which saw the 
overlap between the ideal of ‘social unity’ and the process of nation-building. The link between culture 
and national culture was expressed in various broadcasting programs, essentially functioning as ‘social 
cement’. The public service was attributed cultural, moral and educative roles and its mission was to 
improve the general knowledge on issue related to society and science, but it also had a clearly stated 
political function. The political function was to support communism and its ideal, defined as the creation 
of a ‘popular democracy’. Though, the public broadcasting failed to fulfill its constitutive role in the 
public sphere during these four decades.  

© 2017 Published by Future Academy www.FutureAcademy.org.UK 

Keywords: Public television, public sphere, nation, media functions, Romania. 

The Author(s) 2017 This article is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 
International License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).



http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2017.07.03.91 
Corresponding Author: Romina Surugiu 
Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of the conference 
eISSN: 2357-1330 
 

	772 

1. Introduction 

In October 2016, in the context of a stormy discussion regarding the law that was seeking to 

eliminate the license fee for public broadcasting in Romania, the former presidents of Public Television 

(SRTV) and of Public Radio Broadcaster (SRR) signed an open letter arguing why the license fee should 

be maintained. They stated that “the radio and television license fee is the contractual proof that the 

stakeholders of public television and radio are the citizens, the warranty of values that represent us a 

nation” (***, 2016).  

This statement – evoking a Habermasian influence – underlined the connection between public 

broadcasting, public sphere, and nation, reasserting the importance of having media institutions that are 

financed directly through the contribution of every household.  

As a matter of fact, in Romania as in other European countries, the license fee for radio and 

television has been existed since the very beginning of broadcasting on the national territory. The license 

fee has always been a symbolic one and has been collected through the electricity bill. The first radiocasts 

was made in Romania on November 1, 1928, well before the communist regime. The first television 

broadcast took place on the occasion of New Year’s Eve, in 1957, during the communist regime. Still, no 

matter the political regime, the license fee was preserved by state authorities to fund the national 

broadcasting system. The ceasing of this practice would be a disruptive moment in the history of 

Romanian public broadcasting. It may pose numerous problems in terms of guaranteeing the editorial 

independence of the Romanian public service of television and radio, which had an essential role in 

nation-building and in the construction of the public sphere. A further investigation on the history of the 

relation between public television and the public sphere is necessary, and this exploration is the topic of 

the present paper.    

 

2. Problem Statement 

In the classical perspective on the public sphere, the public communication is valid only in the 

presence of truth and public authority (Arendt, 1958), as it is attached to the public exercise of Reason. 

For Habermas (1997), the public sphere is essential in the process of democratization, constituting an 

empowerment source for citizens. It also refers to that part of the social life which allows citizens to 

debate and exchange ideas on crucial issues, pertaining to the general welfare, and having as result the 

active making of public opinion.  

In the communist regime, the debate, as expression of social communication, was transformed by 

the propaganda system into a new form of indoctrination. The debates in the authoritarian system have 

always had an ideological content, and were developed around predictable topics. In that period, the civil 

society was absent, its place being taken by o series of organizations (youth organizations, women 

organizations, unions) that mimicked debate and dialogue. Moreover, the initiator and organizer of debate 

is the system itself, a complex propaganda machine, with a well-structured hierarchy (Roșca, 2012). 

The extensive process of simulation of participatory democracy had as result the implementation 

in communist mass media of numerous mechanisms of insertion of a so-called ‘public sphere’ in the 

editorial strategies. Therefore, in the communist print and audiovisual media there were present, on a 

daily basis, the opinions of the “representatives” of the People: prominent scientists, teachers, workers, 



http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2017.07.03.91 
Corresponding Author: Romina Surugiu 
Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of the conference 
eISSN: 2357-1330 
 

	 773 

who stood for the “voice” of nation. This discursive mechanism had the role of underlining the solidarity 

of people, united under the umbrella of official Marxist-Leninist ideology (Roșca, 2010). It also 

emphasized the need for involvement from the part of citizens in the process of building of the new 

Socialist society, in a powerful and independent nation.  

The ideological discourse of media disseminated a simulated democratic participation and made 

possible the communication strategies that legitimized the status quo, and encouraged the personality cult 

and the presence of national themes, that were transformed into ideological vectors of the Romanian 

national-communism in the 1980s (Gabanyi, 2003). 

The preparation of the setting and the writing of the scenario for opinion exchange were used as 

discursive strategies to simulate the social communication based on negotiation and debate. From the 

sociological and philosophical perspective, social communication is totally absent, in authoritarian 

systems. The symbolic construction of a public and democratic life – with decisions taken by citizens, as 

a result of public dialogue – was one of the ideological strategies used by the official propaganda. The 

short and long term effects were the spread of disinformation among citizens, in the public space, and 

their alienation, in private space. When the public sphere is mystified, then the private sphere is affected 

by alienation. To illustrate this phenomenon, we previously used for analysis (Roșca, 2010) the published 

diaries of Romanian intellectuals who shared their living experiences in communism: on professional 

evolution (Gabanyi, 2003), censorship (Tănase, 2002), private sphere (Mălăncioiu, 2003), surveillance of 

private sphere (Șerbănescu, 2002). The following argument builds upon the above-mentioned analysis 

and also adds empirical data from another type of written sources: the public television’s lists of programs 

(from 1963 to 1989). 

The analysis of the Romanian public sphere from the communist period shows that this was 

monopolized by the official discourse, and there was no alternative to public sphere (as the Roman 

Catholic Church in other Eastern European states), and also no opposition sphere, as the Solidarność 

(Solidarity) in Poland (Jakubowicz, 1991). There was still an exterior form of the public sphere of 

opposition in Romania, shaped by the editorial team of Radio Free Europe and Voice of America, by 

diaspora, and by the Romanian dissidents whose messages were broadcasted to Romanians by the above 

mentioned radio institutions (see, also, Badenoch, Fickers & Heinrich-Franke, 2013). Within the country, 

the numerous institutions of Secret Police (Securitate) made impossible any coagulation of a vocal 

opposition with democratic visibility and social function (Roșca, 2012). 

Research on the history of public television from former communist states focused on the issue of 

continuity between what television was in the authoritarian regime, and what it became with the advent of 

democracy, after 1990. Additionally, it made prominent the difficulty of accessing television archives 

(Bignell & Fickers, 2008; Havens, Imre & Lustyic, 2012; Mustaţă, 2012; Matei, 2015). 

The relation between the construction of public sphere and nation within the public broadcasting 

system is also of importance for understanding the media of the last 60 years.  We argue that studying the 

relationship between television and public sphere in communist Romania is important for a 

comprehensive overview on the challenges of Eastern Europe public television today.   

 

 

 



http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2017.07.03.91 
Corresponding Author: Romina Surugiu 
Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of the conference 
eISSN: 2357-1330 
 

	774 

3. Research Questions 

What is the relationship between television as an institution and the public sphere between 1957 

and 1989, in Romania? 

In what way the public television participated - or not - to the construction of the public sphere in 

Romania, in 1957-1989?  

What roles fulfilled the television in an authoritarian society?   

 

4. Purpose of the Study 

The present paper will approach the situation of the television between 1960 and 1980, in 

Romania, seeking to present a coherent illustration of the relationship between television and public 

sphere in Eastern European countries during this period of time.  

 

5. Research Methods 

This paper is based upon a review of the functions of public television. For analysis and 

illustration we used two types of sources: (1) the published diaries of five Romanian intellectuals 

(Gabanyi, 2003; Mălăncioiu, 2003; Rădulescu 2013; Tănase, 2002; Șerbănescu, 2002) offering insights 

into their experiences during communism, and (2) the television’s lists of programs, from: 1963, 1968, 

1973, 1978, 1983, and 1988, available at the online database: https://tvarheolog.wordpress.com/.   

 

6. Findings 

The definition of public television is based, in Europe, on the British Broadcasting Company’s 

(BBC) experience. The BBC started as a radio company back in the early 1920s, and the concept of 

public service was originally “a set of ad hoc, practical arrangements” (Scannel, 1990, p. 12). According 

to Scannel (1990), starting with 1923, all the successive British broadcasting committees made efforts to 

formulate the general functions of public broadcast.  

The public broadcast was seen as a “valuable form of public property” and as a “potential power 

over public opinion and the life of the nation [that] ought to remain with the state” (Sykes 1923, quoted in 

Scannell, 1990, p. 12). Therefore, as Scannel (1990, p. 13) summarizes:  

The definition of broadcasting as a public utility, and the mandate to develop it as a 

national service in the public interest, came from the state.  

The functions of the public broadcast were attached to the idea of maintaining high standards of 

production (with an emphasis on information, not on entertainment) and on the preservation of high 

standards of morality (with an emphasis on forming the public taste):  

Broadcasting had a responsibility to bring into the greatest possible number of homes 

in the fullest degree all that was best in every department of human knowledge, 

endeavour, and achievement (Scannel, 1990, p. 13). 

Last, but not least, as Scannell argues, the public broadcast had a social and political function: 



http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2017.07.03.91 
Corresponding Author: Romina Surugiu 
Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of the conference 
eISSN: 2357-1330 
 

	 775 

By providing a common access for all to a wide range of public events and ceremonies – 

a royal wedding, the FA Cup Final, the last night of the Proms, for example –

broadcasting would act as a kind of social cement binding people together in the shared 

idioms of a public, corporate, national life. 

But, more than this, broadcasting had an immense potential for helping in the creation of 

an informed and enlightened democracy. It enabled men and women to take an interest in 

many things from which they had previously been excluded (Scannel, 1990, p. 14). 

Besides the social cohesion function above mentioned, the public television was seen as the main 

element for the “formation of an informed and reasoned public opinion as an essential part of the political 

process in a mass democratic society” (Scannel, 1990, p. 14). 

To summarize, the ideal public broadcast should have three main functions when it comes to 

production: to inform the general public, to educate it, and to provide high quality entertainment; there are 

three more functions in terms of social organization: to promote morality, to be the social cement of the 

nation and to contribute to the development of the public sphere. These functions conceived for radio 

broadcasts were transferred to public television, and were in place until the late 1970s when the monopoly 

of public television started to fade out in Western Europe. The BBC model also influenced the 

configuration of public television in the Eastern European countries. It is the case of Romania, where the 

BBC model can be traced in the content of TV productions of the 1960s and also, in the organization of 

the TV production itself (Mustaţă, 2012, p. 134; Nicolau, 2009, p. 23).  

The idea of a public television as “social and political tool” is still present in the contemporary 

discourse on public television’s functions (Iosifidis, 2012, p. 6). Other functions, besides those of social 

cohesion and enhancing democratic process, were clarified or added:  

preservation and promotion of national culture and heritage, editorial independence 

and accountability, and serving the needs of an increasingly multi-cultural society 

(Iosifidis, 2012, p. 8). 

The Public Television had a monopoly position from 1957 to 1989 in Romania, and, in the given 

period, the ideal of “social unity” was joined to the idea of “national construction”. 

The Romanian Public Television was an important tool in simulating social communication and 

debate during the socialist times. The television fascinated many people at its beginnings in Romania, 

including opinion leaders and intellectuals (Pârvulescu, 2003; Sebastian, 1935, p. 3). The TV set as object 

was used in Romania starting with 1956, December 31, when the first broadcast took place from a studio 

located in a residential district. As Mustaţă (2013, p. 107) explains, the television service “was placed 

under the supervision of Radio and Television Committee of the Council of Ministers, which served as an 

intermediary body between the broadcasting institution and the state”.  

We choose to analyze the functions of public television in relation with the historical periods of 

communism in Romania. Therefore, for the analysis of discourses publicized by the television we 

distinguish three periods: the beginnings (1957-1963), the period between 1960-1970s, and the 1980s.  

The beginnings coincide with the process of de-Stalinization of Romanian society, after the death 

of the Soviet leader. This period was characterized by continuous technological development, innovative 

formats and new televisual discourses. Nowadays, in “TVR 60”, a public broadcasting series celebrating 

the anniversary of 60 years of television in Romania, it is referred as the “romantic” period of Romanian 



http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2017.07.03.91 
Corresponding Author: Romina Surugiu 
Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of the conference 
eISSN: 2357-1330 
 

	776 

Television. In this period, the entertainment wins the viewers by its novelty in the daily life, as well as by 

the approached subjects. It also materializes the function of social cohesion: the reduced number of the 

TV sets encouraged people to gather for watching the national television broadcasts. The personal 

experience of L. Rosca, one of the coauthors of the present paper was that of a person that lived in the 

1960s, in Bucharest, on Floreasca district, in a block of flats where, there was only one family that owned 

a TV set. The inhabitants of the block of flats gathered at that family flat to watch television. The places 

were limited, so the room was overcrowded most of the time. In front of the TV set, the neighbors had 

many interesting conversations about television programs.  

The ideological TV programmes took turns with the cultural and sportive ones. For example, the 

first televised theater representation taking place at the National Theater of Bucharest (1957), the first 

outside broadcasting made with a mobile unit at the concert of the French singer Yves Montand (1957) 

were followed by an event with great ideological significance: the broadcasting of the launching of 

Sputnik I, the first artificial satellite of the Earth (Păsăilă, 2004, pp. 255-256).  

The increasing number of live broadcasts from stadiums, schools, or auditoriums brought a 

growing number of Romanian people in front of TV sets, multiplied the entertainment options, and 

brought color (read “black and white screens”) to the dull existences of people, fundamentally 

transforming their daily lives (Strinu, 2011).  

At the end of the 1960s, watching television became a habit, influencing the Romanians’ lifestyle 

and their way of understanding reality. We agree with Mustaţă (2013) that this was the “golden age” of 

public television. The amount of hours of live coverage grew along with the number of subscribers. 

Between 1957 and 1971 the television subscriptions went from 2,897 to 1.7 million (Păsăilă, 2004, p. 

256). The 1970s, overlapping with the so-called ideological “thaw” of the Eastern Bloc, constituted a 

flourishing decade for the Romanian Television. The ideological “thaw” was co-extensive with more 

generous time slots allocated to entertainment, cultural and educational programs (Strinu, 2011). College 

graduates with excellent results were hired as reporters and TV producers. 

However, what the public saw on the screen was just a symbolic image projected by the 

ideologues of that time. Ileana Mălăncioiu, a Romanian writer, recalled how she started to work at the 

National Television, in 1968, after she had graduated in Philosophy: 

The Russians have entered in Czechoslovakia and the building (of the television) was 

surrounded by the army. This situation augmented my emotion… Although we were in a 

period of relative freedom, the censorship was harder than in other newsrooms, and it 

wasn’t easy for me to work there, but until I had finished my three years stint I had no 

other solution (Mălăncioiu, 2003, p. 44).  

The information provided by Mălăncioiu indicates how since the beginning of the Romanian 

National Television, including during the so-called period of “thaw”, the ideologues were aware of the 

force that the television exerted on the masses and they operationalized the ideological function in various 

ways: by concealing facts, by staging great events of patriotism and nationalism and through the 

convenient paralleling of reality. In the midst of the ideological script, the public was enjoying 

entertainment programs, Sunday shows, sports, scientific and educational broadcasts without being aware 

of the enormous efforts that the television professionals were making to avoid censorship. Of course, by 

comparison to the hard period of Stalinism, it seemed like a dream come true for the majority of 



http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2017.07.03.91 
Corresponding Author: Romina Surugiu 
Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of the conference 
eISSN: 2357-1330 
 

	 777 

Romanians, as they had access to pop-music, including to international performers, to soft news stories 

and TV programs on the subject of contemporary literature. Also, it should be noted that the Romanian 

Television was the only Eastern European broadcaster to offer live coverage for the descent on the Moon 

of Neil Armstrong on the 20th of July, 1969 (Aldea, 2011). 

The extraordinary attachment to the National Television originates in that period as the nostalgia 

for its live transmissions, pertaining to the older generations of viewers. It is a timespan in which the 

regime makes available a soft content alternative to the strong ideologically marked public sphere, 

precisely by emphasizing the educational, cultural, entertainment and informative functions of television. 

A few examples: the programmes for musical education of Iosif Sava, the educational documentaries of 

Leonard Bernstein, the scientific shows of Andrei Bacalu and the film reviews of Ecaterina Oproiu, who 

introduced the Telecinemateca every Wednesday. Last but not least, we should remind the productions of 

Tudor Vornicu, who was an exceptional TV producer, a legend of the Romanian television (Badulescu, 

2014).  

Since 1971, July 6, when the Romanian leader Nicolae Ceaușescu delivered the speech know as 

July Theses (Romanian: Tezele din iulie), until 1977, when the National Council of Romanian 

Broadcasting was created, the television professionals were able to maintain to some degree the functions 

that define mass-media, despite the strengthened ideological supervision. This is to say that they managed 

to keep the public sphere open to – given the circumstances - modest forms of alternative communication. 

After 1977, these attempts were suppressed and, from 1985 later on, the Romanian National Television 

broadcasted only for two hours per day.  

In the 1980s, public communication was completely obstructed, becoming opaque, and television 

broadcasts mostly had the ideological function. This is the period when the national-communist doctrine 

and the personality cult of Nicolae and Elena Ceaușescu reached the highest levels (Gabanyi, 2003). The 

programmes of the National Television were overflowed with celebrations of the presidential couple. 

Other programmes were occasioned by national festivities and dedicated to national heroes, and 

punctuated by the discourses of Nicolae Ceaușescu. The two hours were rigorously allocated: the 

Telejurnal/Newscast - lasting no more than 20 minutes, followed by political reports, specializing 

amongst others in the visits of the presidential couple, the show Cântarea României/Praising Romania 

(Petrescu, 2011) and, sometimes, a scientific broadcast. The domination of propaganda, the informational 

scarcity and the everyday bleakness generated the citizens’ attitudes of rejection towards television.  

The sociologist Sorin M. Rădulescu observed in his diary published in 2003:  

Thursday, 29th of September, 1988 – the streets are empty, in the dark hours of 10 p.m. 

people are cautious to talk; they only say jokes. Instead, when it comes to the national 

official channels, you can hear merely words, words. At television you can’t see 

anything but factories, plants, building sites, workers who declare their adhesion or cite 

the official catechism; in radiocasts, in meetings, in the newspapers’ pages you keep 

finding the same things (Rădulescu, 2013, pp. 21-22).  

Further: “It is impossible to watch television” (Rădulescu, 2013, p. 30). Consequently, the 

television’s function of social cohesion is drastically reduced even though there are ample live coverages 

from national festivities or from the sports events (football competitions or the Olimpic games). The 

absence of current affairs programs and entertainment shows, the absence of social criticism (one of the 



http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2017.07.03.91 
Corresponding Author: Romina Surugiu 
Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of the conference 
eISSN: 2357-1330 
 

	778 

few programs that focused on social investigation, Reflector/Spotlight, was removed from the television’s 

list of programs at the end of the 70s, Mustaţă, 2012, p. 136), and the two hours/day broadcast weakened 

the social cohesion, emphasizing the feeling of alienation and the accumulation of frustration at social 

level.   

   

7. Conclusion 

The aim of this paper was to discuss the relationship between television and public sphere between 

1957-1989, in Romania. The discussion was illustrated with examples taken from the history of the 

Romanian Public Television.  

The Public Television had a monopoly position for more that 40 years in Romania, and, in the 

given period, the ideal of “social unity” was joined to the idea of “national construction”. The linking 

between television and nation was given expression in various broadcasting programs, considered to be 

the appropriate material for the “social cement” role. The public service was seen as a cultural, moral and 

educational force for the improvement of general knowledge on society and science, but it also had a 

clearly stated political function (related to the ideal of communism defined as “popular democracy”). 

Nevertheless, during communist times, the public broadcasting failed to fulfil its role of part of the 

public sphere. The analysis of the Romanian public sphere from the communist period shows that it was 

monopolized by the official discourse, to which there was no alternative. The extensive process of 

simulation of participatory democracy had as result the implementation in public television’s editorial 

strategies of numerous mechanisms of creation of a so-called “public sphere”.  The ideological discourse 

of television made possible the communication strategies that legitimized the status quo, and eventually 

encouraged the personality cult and the over-growing presence of national themes in public broadcast. 

This simulation of democratic participation differentiates the public television from Eastern Europe from 

its Western counterpart.   

 

Acknowledgments 

This research is conducted within the project TNSPE (Télévisions et nations en « semi-périphérie 

» européenne: comment constituer une identité nationale par la télévision (1958-1980). Etudes de cas : la 

Roumanie,  la Bulgarie et la Belgique), financed by IFA (Institutul de Fizica Atomica) - PN 3 / Sub-3.1 

Bilateral / Multilateral/ Module AUF-RO, 2016-2017 and by AUF (Agence Universitaire de la 

Francophonie).  

 
References 

Aldea, A. (2011, May 11). Vocea primei aselenizări. Retrived from http://jurnalul.ro/vechiul-site/old-
site/suplimente/editie-de-colectie/vocea-primei-aselenizari-577723.html 

***, (2016, October 20). Apel pentru taxa radio TV. Scrisoare deschisă semnată de foşti preşedinţi ai 
TVR şi SRR. Retrieved from http://stiri.tvr.ro/apel-pentru-taxa-radio-tv--scrisoare-deschisa-
semnata-de-fosti-presedinti-ai-tvr-si-srr_79643.html  

Arendt, H. (1958). The human condition. Chicago: Chicago University Press. 
Badenoch A., Fickers, A. & Henrich-Franke, C. (Eds.), (2013). Airy Curtains in the European Ether. 

Baden-Baden: Nomos.  



http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2017.07.03.91 
Corresponding Author: Romina Surugiu 
Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of the conference 
eISSN: 2357-1330 
 

	 779 

Badulescu, M. (2014, April 2). DOCUMENTAR: Tudor Vornicu, un perfecționist care credea în ‘munca 
încăpățânată’. Retrived from http://www.agerpres.ro/flux-documentare/2014/04/02/documentar-
tudor-vornicu-un-perfectionist-care-credea-in-munca-incapatanata--09-23-03 

Bignell, J. & Fickers, A. (Eds.). 2008. A European Television History. Wiley-Blackwell. 
Gabanyi, A. U. (2003). Cultul lui Ceausescu, Iasi: Polirom. 
Habermas, J. (1997). L’éspace public: archéologie de la publicité comme dimension constitutive de la 

société bourgeoise. Paris: Payot. 
Havens, T., Imre, A. & Lustyic, K. (Eds.), (2012). Popular Television in Eastern Europe during and since 

Socialism. Routledge. 
Iosifidis, P. (2012). Public Television in the Digital Era. Technological Challenges and the New 

Strategies for Europe. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 
Jakubowicz, K. (1991). Musical chairs? The three public spheres in Poland. In P. Dahlgren P., & C. 

Sparks (Eds.), Communication and Citizenship. Journalism and the Public Sphere (pp. 155-175). 
London: Routledge.  

Mălăncioiu, I. (2003). Recursul la memorie. Iasi: Polirom. 
Matei, A. (2015). Numerisation des archives televisuelles: accesibilite et valeur. Le cas de la television 

(roumaine) socialiste. In C. Bogdan, B. Fleury & J. Walter (Eds.), Patrimoine, creation, culture. A 
l’intersection des dispositifs et des publics (pp. 95-110). Paris: L’Harmattan. 

Mustaţă D. (2012). Television in the Age of (Post) Communism: The Case of Romania. Journal of 
Popular Film and Television, 40(3), 131-140. doi: 10.1080/01956051.2012.697794. 

Mustaţă, D. (2013). Re-staging the Popular: Televising Nicolae Ceausescu. In P. Goddard, (Ed.), Popular 
Television in Totalitarian Europe (pp. 107-123). Manchester: Manchester University Press. 

Nicolau, V. (2009). TVR – Mărire si decadere. Televiziunea publica in Romania si modele europene. 
Bucuresti: Nemira Publishing House. 

Păsăilă, V. (2004). Presa în istoria modernă a românilor. București: Editura Fundației PRO. 
Petrescu, D. (2011). Communist legacies in the New Europe: history, ethnicity and the creation of a 

‘socialist’ nation in Romania, 1945-1989. In K. H. Jarausch, & T. Lindenberger (Eds.), Conflicted 
Memories: Europeanizing Contemporary Histories, Berghahn Books. 

Pârvulescu, I. (2003). Întoarcerea în Bucureştiul interbelic. Bucureşti: Humanitas. 
Rădulescu, S. M. (2013). Revolutia ca spectacol. Insemnarile unui sociolog in perioada septembrie 1988-

iulie 1992. Bucuresti: Editura Vremea, Bucuresti. 
Roşca, L. (2010). Public sphere in totalitarian period. Romanian case. Revista Română de Jurnalism şi 

Comunicare, 5(3), 32-41. 
Roşca, L. (2012). La sphère publique, la démocratisation de la vie sociale et politique et les médias en 

Roumanie. Bucuresti: Tritonic. 
Scannel, P. (1990). Public Service Broadcasting: the history of a concept. In A. Goodwin & G. Whannel 

(eds.), Understanding Television. London: Routledge 
Strinu, Z. (2011, September 3). Povesti de Bucuresti 11 – Bucuresti in anii ’50-’60. Retrieved from 

http://www.lecturirecenzate.ro/2011/09/povesti-de-bucuresti-11/ 
Sebastian, M. (1935, February 10). Nu cred în televiziune! Rampa, 18, nr.5124. 
Şerbănescu, T. (2002). Femeia din fotografie. Bucureşti: Compania. 
Tănase, S. (2002). Acasă se vorbeşte în şoaptă. Bucureşti: Compania.  




